Antika a její odkaz

V archaickém období 8. - 6.stol pn.l. se řecké sochy podobaly svou strnulostí sochám egyptským, jen ten pověstný záhadný archaický úsměv mátl. Kůros - sochy mužů, Kóré - sochy žen.

Klasické období 5.-4.stol. pn.l. realismus a přirozenost pohybů, těla se vlní, oblíbená póza je kontapost - přenesení váhy více na jednu nohu, pánev se nakloní a ramena jdou do protipohybu, vzniká tak módní esovité prohnutí těla. Praxitelés - Venuše Knídská - první ženský akt. Častější jsou však mužské akty, svalnaté bojovníky nahrazuje dívčí chlapecká figura - měřítkem krásy je rovnováha, umírněnost a oduševnělost.

Helénismus 3.-1. stol. V 3. stol pn.l. si Řím podrobuje Řecko. Helénské období bylo velkou inspirocí pro Baroko. Klid střídá napětí a zájem o vyhrocené a často tragické momenty. Umírněnost a stylizaci nahrazuje naturalismus a portrétní realismus. Poezii náznaků a jinotajů nahrazují dramatické epické scény. ,,Člověk může žít z mnohoznačné krásy světa, pokud ovšem přijme život jako nelítostný boj, v němž nakonec musí podlehnout "temnotě" smrti." Nietzsche

Renesance a ranné Baroko 15.-17. stol.

3 davidové

Renesance znamená znovuzrození. V 15. stol byly nalezeny antické sochy a artefakty, které na středověkou Evropu působily jako zjevení. Lidé měli pocit, že v mimulosti musela existovat nějaká vyšší kultura, která spojovala dokomalost intelektu a těla - bájná Atlantida, pozemský ráj, který byl zničen. Je zřejmé, že toto prisma názor na antickou kulturu značně zkreslovalo. Starověké Řecko bylo vnímáno buďto jako ráj, nebo jako Sodoma a otroctví hříchu pohle názoru křesťanských moralistů.

Rešnesanční umělci obdivovali anatomickou přesnost a vytříbenost řeckých soch, okouzlila je bělost mramoru . Paradoxem je, že většina řeckých soch z prvního a částečně druhého klasického období byla původně z bronzu a my je známe až z římských mramorových kopií. Navíc všechny sochy byly polychromované, malba na povrchu soch někdy imitovala pokožku a lidé sochy často odívali do látek. Na nás by hotové řecké sochy mohly působit jako naturalistické figuríny. Antika, jak ji známe, vznikla až z renesančních představ o ní. Čistota materiálu ve své přirozené podobě a jednotný umělecký rukopis, je až renesanční vynález.

Rozdílné pojetí stejného námětu můžeme vidět na srovnání soch Davida. David má být pohledný, inteligentní, silný muž, jeho příběh je z bible dobře známý, přesto vznikají velmi rozdílné sochy.

Donatello (1386-1466) chlapecká, skoro dětská figura působící spíše lascivně. Socha inspirovaná Apollóny od Praxitela.

Michelangelo (1475- 1564) Silný zamyšlený muž v uvolněné pozici. Odkazuje na Polykleita.

Bernini (1598- 1680) ranné baroko inspiriváno Helénismem. Vypjatá dramatická situace v boji těsně před mrštěním praku. Mužná síla bojovníka.

Auguste Rodin (1840-1917) Dokonale spojuje epickou řeckou tragédii s moderní sochou. Drama, sexualita, napětí, zoufalství - naděje. Jeho vrcholné dílo Brána pekel se známou postavou Myslitele je velkolepou poctou i bojem s antickou součástí naší kultury. Z technického hlediska je zajímavý prvek nedokončenosti soch inspirované Michelangelem. Když Michelangela žádali ať dodělá ruce k nalezené soše Laokoona (25 p.nl. - helénistická socha zpodobující zardoušení trojského kněze a jeho dva syny hady, aby vevyzradili léčku s Trojským koněm), Michelangelo odmítnul, podle něj je socha dokonalá tak, jak je. Pak Michelangelo vytvořil sochy otroků, kdy se realisticky vypracované tělo prolíná s neopracovaným kamenem. Dosáhnul tak překvapivě intenzivního dojmu vnitřního zápasu.

Rodin pak dokázal tuto metodu aplikovat na dramatické i banální náměty. Studie myjící se ženy může být stejně velkolepá, jak Občané z Calais neno jiná scéna z slavných románů a mýtů.

2.pol. 20. stol - postmoderna, variace, relativizace, ironie, humor. ,,Chybí mi antická vznešenost, protože mé duši chybí antický otrok." Nietzsche

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky