Příběhy, báje a legendy 

Tradiční záminkou k zobrazení nahého lidského těla byly náměty alegorií, bájí, biblických příběhů a legend. Až do konce 19.stol byl akt sám o sobě považován za něco nemravného, pokud nebyl součástí nějakého ,,vyššího příběhu" nejlépe s morálním ponaučením. V případě většiny akademicky komerčních děl šlo vlast­ně o alibi pro dráždivou erotiku. Některé obrazy jsou však zajímavou konotací či reminiscencí starodávných příběhů v současném hábitu zcela v duchu Jungovy nauky o archetypech. Variování starých námětů, pluralita významů, hledání alternativ - archetypální kompozice s moderními detaily jsou klasickou metodou postmo­derny.

Bible - Starý zákon.

Adam, Eva, Lilith

Lilith, první žena před Evou - žena had a svůdce, v některýcch zobrazeních (Sixtínská kaple, Michelangelo) je to právě Lilith, která vtělená do hada svede Evu k hříchu a nabídne jí Jablko.

Eva - Její selhání způsobí utrpení, bez utrpení a hříchu by ale nevzniklo lidstvo. Eva v sobě nese symbol mat­ky - ploditelky dobra i zla.

Adam - první člověk, jím začíná lidstvo i hřích. Kruh hříchu se uzavírá symbolem Golgoty - lebky. Pod Ježí­šovám křížem je zobrazována Adamova lebka.

Salome a Judita

Svůdná nahá žena s uťatou mužskou hlavou. Umělci velmi oblíbený námět, erotický a dekadentní. Starý zá­kon nabízí dva příběhy, vrcholné scény příběhů formálně vypadající stejně ale tvořící protiklady dobra a zla. Salome - zlá žena, žádající jako dar za svůj vášnivý tanec hlavu Jana Křtitele. Judita, žena hrdinka, která za­chrání své obléhané město tak, že v noci vklouzne do stanu Holferna (Herodotova velitele) svede ho a po mi­lostném aktu mu utne hlavu. Vojsko bez velitele odtáhne a město je zachráněno. Je zřejmé, že námět sexuální přitažlivosti i nenávisti jsou silné náměty s kterými je lehké se ztotožnit a vyjádřit psychické stavy pomocí příběhu, který u diváka budí emoce. Vizuálně je atraktivní prvek kontrastu krásy a odpornosti, zranitelnosti a krutosti, oběti a predátora, dobra a zla.

Genderový protipól k Juditě může být Perseus, který utne hlavu Meduse. Medusa byla původně krásná žena, která se milovala na oltáři bohyně Héry a ta ji za trest proměnila v krvelačné monstrum. Na některých vyob­razeních má Medusa děsivou hlavu, ale krásné tělo.

Homosexuální variantou může být David a Goliaš, vyobrazení Davida s uťatou hlavou Goliáše má často sexu­ální náboj, například v případě Caravaggia, který namaloval Goliášovu hlavu jako svůj autoportrét. 

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky
Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.